موسیقی استاد .....
/

در نشست نقد و بررسی اجراهای ساز قانون مطرح شد؛ از خوش بینی به آینده ساز قانون تا توجه به تکنیک

Roadie

نشست دوم نقد و بررسی اجراهای روز سوم بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز قانون، عصر روز دوشنبه بیست و یکم مردادماه و با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، ملیحه سعیدی، مینا افتاده و پریچهر خواجه (اعضای هیأت داوران) برگزار شد و هیأت داوران اجراهای بخش قانون را مورد بررسی قرار دادند.

خوش بینی به آینده سازقانون

در ابتدا ملیحه سعیدی عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: امروز اجراهای خوبی را از نوازندگان جوان ساز قانون شاهد بودیم البته توقع من خیلی بیشتر از این‌ها است. بنده در تمام این سال‌ها سعی کردم که فرم ایرانی به ساز قانون بدهم.

وی افزود: بنده می‌خواهم نکاتی را در مورد اجراهای امروز عرض کنم و اولین نکته این است که تعدادی از نوازندگان در هنگام اجرای قطعات، حرکات اضافه انجام می‌دهند و بنده به شخصه از این حرکات بیزار هستم. معمولا در نواختن سازها حرکات اضافه معقول نیست و متأسفانه به تازگی در نواختن بعضی از سازها می‌بینم که نوازندگان حرکات اضافه انجام می‌دهند اما به اعتقاد من کسی که سازی را می‌نوازد، باید کوک و اجرای نوازنده خوب باشد و نباید با حرکات اضافه خودشان را نشان دهند. به همین دلیل از نوازندگان جوان ساز قانون درخواست می‌کنم که از انجام حرکات اضافه خودداری کنند.

ملیحه سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که به دلیل اینکه ساز قانون سال‌های سال دور از مملکت ما بوده و بیش از صد سال است که به مملکت ما بازگشته است، مقداری دقت و کار بیشتری را می‌طلبد و باید تلاش بیشتری کنید و انشالله شاهد موفقیت‌های بیشتری از جانب شما جوانان باشیم و بنده به شخصه به آینده این ساز بسیار خوشبین هستم.

تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد

سپس پریچهر خواجه دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش قانون نیز دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: خیلی خوشحالم که در خدمت نوازندگان جوان ساز قانون هستم و برای من موسیقی ایرانی بسیار پرارزش و پراهمیت است و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم برای موسیقی کشورمان کاری انجام دهیم و بتوانیم میراث و فرهنگ موسیقی را زنده نگه داریم. زمانی که بنده ساز قانون را زیر نظر خانم سعیدی آغاز کردم، در آن زمان عوام به دلیل اینکه ساختار و صدای آن را کمتر شنیده بودند، نمی‌دانستند که قانون چه سازی است و گمان می‌کردند که این ساز عربی و یا ترکیه‌ای است و خانم سعیدی همت کردند و شاگردانی مانند من را تربیت کردند. دغدغه بنده فقط موسیقی ایرانی است و خیلی خوشحالم که امروز نوازندگان جوانی چون شما ادامه‌دهنده راه فرهنگ و موسیقی کشور هستید.

وی ادامه داد: موضوع تکنیک یعنی بهره‌برداری از موضوعات نوازندگی. تکنیک باید در اختیار شعور و فکر موسیقی باشد و اگر در اختیار فکر موسیقی باشد خیلی خوب است و اصولا تکنیک یعنی توانایی پشت ساز.

پریچهر خواجه در پایان در مورد سطح کیفی نوازندگان شرکت‌کننده در این جشنواره گفت: به نظر من سطح اجراهای امسال بسیار بالا بود خصوصا رده سنی الف که قطعات بسیار خوبی را از این رده سنی شنیدم و باز هم تاکید می‌کنم که دست در دست هم دهیم تا فرهنگمان را گرامی بداریم و هیچ‌کس در دنیا مانند یک ایرانی دغدغه کشورش را ندارد.

اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم

در پایان این نشست نیز مینا افتاده از دیگر داوران ساز قانون در مورد اجراهای روز چهاردهم جشنواره موسیقی جوان گفت: بنده متخصص نیستم و در عین حال متخصص هستم! به دلیل اینکه از سالی که در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل شدم، قانون ساز دوم بنده بود و خوشحالم که در حال حاضر به ساز تخصصی بنده تبدیل شده است. امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و خوشحالم که بالاخره یک نوازنده قانون آقا همانند سال گذشته در این جشنواره حضور داشت و بسیار هم زیبا نواختند.

افتاده در پایان تصریح کرد: نکته‌ای که به ذهن من رسید این است که نوازندگان زمانی که به روی استیج می‌آیند، بهترین فرصت است که اضطراب و ترس را از خودشان دور کنند و در حال حاضر چنین فرصتی برای آن‌ها پیش نمی‌آید که بر روی استیج قرار بگیرند و برای مخاطبین ساز بنوازند به همین دلیل باید سعی کنند با آرامش بر روی استیج قرار بگیرند و اجراهای بهتری را داشته باشند.